Proteínmi možno predchádzať osteoporóze

Je známe, že pre zdravé kosti potrebujeme vápnik a vitamín D. Menej známy je fakt, že pre zdravé kosti a predchádzanie osteoporóze je tiež nutný adektvátny prísun proteínov.

proteíny prevencia proti osteoporoze

PROTEÍNY PRISPIEVAJÚ NIELEN K RASTU SVALOVEJ HMOTY, ALE I KU ZDRAVIU KOSTÍ

Podľa vedeckých štúdií proteíny vplývajú na hustotu kostnej hmoty. Pri prevencii zlomeniny bedrových kĺbov u starších žien je príjem proteínov dôležitejší ako príjem vápnika a vitamínu D. Ak konzumujú veľmi nízky obsah proteínov, vystavujú sa vyššiemu riziku zlomeniny bedrových kĺbov. Pacienti so zlomeným bedrovým kĺbom, ktorí boli na bielkovinovej diéte, vykázali zníženú stratu kostnej hustoty o polovicu a pozitívny dopad na posilnenie svalstva.

Výsledky štúdií napovedajú, že nízky príjem proteínov je najmä u starých ľudí úzko spojený so stratou hustoty kostnej hmoty, osteoporotickými fraktúrami a kostnou homeostázou. Nízky prísun proteínov má za následok osteopéniu. Starší ľudia majú nedostatočný príjem proteínov v strave, čo môže škodiť ich kostrovému systému. Campbell preto odporúča zvýšiť odporúčanú dennú dávku proteínov pre starých ľudí.

Vo výskume z r. 2002 vzorka 342 mužov a žien nad 65 rokov prijímala denne 500 mg vápnika a 500 mg vitamínu D. Po trojročnom pozorovaní vedci konštatovali, že konzumujúci vysokoproteínovú diétu mali značne zvýšenú hustotu kostnej hmoty (BMD). Je pravda, že oproti viacerým výskumom iný, 18 mesačný výskum z r. 2015, počas ktorého klienti dostávali viac ako 0,8 g proteínu na kg a deň, nezistil zvýšenie BMD, avšak bolo evidentné uchovanie svalovej hmoty bez tuku bez negatívneho dopadu na zdravie kostí či funkciu obličiek.

Proteínovej diéte býva pripisovaný ako sprievodný jav calciuria – vylučovanie vápnika močom. Na základe štúdií však proteíny s vápnikom spôsobujú vyššiu vstrebateľnosť vápnika a zdravie kostí. Chu so svojim tímom zdvojnásobili dávky proteínov u starších ľudí a u väčšiny z nich zaznamenali zlepšenie rovnováhy vápnika.

Ak máte denne vyváženú stravu obsahujúcu mliečne výroby, ryby, ovocie a zeleninu, vaše telo by malo mať dostatok vitamínov. Nedávne štúdie uvádzajú, že olivy, sója, čučoriedky a jedlá bohaté na omega-3 kyseliny (ryby, ľanový olej), či dokonca mierny príjem alkoholických a nealkoholických nápojov (víno, pivo, čaje) tiež predstavujú vhodnú výživu pre kosti. Kofeín, naopak, znižuje schopnosť absorbovať vápnik a, podobne ako coca cola či soľ, ktorá odvápňuje, prispieva k zhoršovaniu stavu kostí. Preto obmedzte konzumáciu kávy.

Podľa NARIADENIA EURÓPSKEJ KOMISIE (EÚ) č. 432/2012 možno oficiálne používať nasledovné zdravotné tvrdenie za podmienok uvedených nižšie:

“Bielkoviny prispievajú k rastu svalovej hmoty”, “Bielkoviny prispievajú k udržaniu svalovej hmoty”, “Bielkoviny prispievajú k udržaniu zdravých kostí”.

Tvrdenie sa môže používať len v prípade potraviny, ktorá je aspoň zdrojom bielkovín, ako sa uvádza v tvrdení ZDROJ BIELKOVÍN uvedenom v prílohe k nariadeniu (ES) č. 1924/2006: “ZDROJ BIELKOVÍN. Tvrdenie, že potravina je zdrojom bielkovín, a každé tvrdenie, ktoré môže mať pre spotrebiteľa rovnaký význam, sa môže uvádzať len vtedy, ak aspoň 12 % energetickej hodnoty potraviny poskytujú bielkoviny.”

Komentáre

Zatiaľ žiadne komentáre.

Zanechajte svoj komentár

Nedeľa Pondelok Utorok Streda Štvrtok Piatok Sobota Január Február Marec Apríl Máj Jún Júl August September Október November December